Zoals jullie reeds in het vorig bericht konden lezen werkten
we het muzikaal sprookje ‘Peter en de wolf’ geschreven door Sergej Prokofjev.
De kleuters werden ondergedompeld in de klassieke muziek.
Eens iets anders dan de muziek waar ze naar luisteren.
We hoorden en zagen het verhaal op verschillende manieren…mime,
schaduwspel, prentenboek, film, …
Alle figuren werden in de klas uitgewerkt. Zo maakten de kleuters aan de hand
van de figuren kennis met de verschillende muziekinstrumenten.
Peter wordt gespeeld door de violen, opa door de fagot, de
vogel door de fluit, de eend door de hobo, de kat door de klarinet, de wolf
door de hoorns en de jagers door de pauken en de grote trom.
Zelf konden de kleuters zich in de klas verkleden en het
verhaal spelen. Ook werden er foto’s gemaakt van tableau vivant. (Levend
schilderij. Groep personen als beeldengroep, levend schilderij.)
Maar ook tijdens de expressies waren de kleuters met het
verhaal bezig : logisch rangschikken van verhaal, kleuren van prenten,
vingerpopjes knutselen, een sokwolf maken, doolhof (de weg zoeken op blaadje),
wolf schilderen met wol, stapsgewijs een wolf tekenen, kleven van muziekwolf,
Klankpartituur, waarnemen van muziekinstrumenten, geheugen
en zoekspel, verhalen van wolven, sudoku, gezelschapspel ‘de wolf en de eenden’,
lied ‘Speel maar op de trom’, volgens plan een eend maken met clicks,…teveel om
allemaal op te noemen.
Elke woensdagvoormiddag oefenden we in de gymzaal met de
kleuters zodat ze op dinsdag 29 januari het muzikaal verhaal konden brengen
voor alle leerlingen van de school en hun eigen familie.
En glunderen mochten ze want ze deden het allemaal fantastisch…het
orkest, de dirigent, de acteurs, de bomen,…
In de toekomst zullen we een filmpje hebben van het gebeuren…
Nu alvast wat foto’s en wat sfeerbeelden van het concert.
1 opmerking:
Nogmaals een dikke proficiat aan alle kleuters, juffen en meester! Het was prachtig!
Juf Heleen
Een reactie posten